Espiritualidade e Sociedade





Silvia Borragini-Abuchaim, Luis Garcia Alonso, Rita Lino Tarcia


>   Spirituality/Religiosity as a Therapeutic Resource in Clinical Practice: Conception of Undergraduate Medical Students of the Paulista School of Medicine

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Silvia Borragini-Abuchaim 1,2*, Luis Garcia Alonso 2, Rita Lino Tarcia1
>    Spirituality/Religiosity as a Therapeutic Resource in Clinical Practice: Conception of Undergraduate Medical Students of the Paulista School of Medicine


Espiritualidade/religiosidade como recurso terapêutico na prática clínica: concepção dos estudantes de graduação em medicina da Universidade Federal de São Paulo – Escola Paulista de Medicina

 

1 - Center for the Development of Higher Education in Health (CEDESS), Paulista School of Medicine, Federal University of São Paulo, São Paulo, Brazil,
2 - Department of Morphology and Genetics, Paulista School of Medicine, Federal University of São Paulo, São Paulo, Brazil



Introduction: The high degree of religious/spiritual involvement that brings meaning and purpose to a patients’ life, especially when they are weakened by pain, is among the various reasons to consider the spiritual dimension in clinical practice. This involvement may influence medical decisions and, therefore, should be identified in the medical history of a patient (anamnesis).

Objective: To verify the opinion of undergraduate medical students of the Paulista School of Medicine – Federal University of São Paulo regarding the use of a patient’s Spirituality/Religiosity as a therapeutic resource in clinical practice.

Method: Quantitative approach of the transversal analytical observational type. The sample was composed of academics’ medical program, from the first to the sixth year, regularly enrolled in 2017. Data collection was performed with a standardized questionnaire divided into three sections: sociodemographic profile; Duke University Religious Index; Spirituality/Religiosity in the clinical and academic context.

Results: Participated in the survey 72% of the enrolled students, of which 61.4% had religious affiliation, 26.2% declared themselves agnostic and 12.4% atheists. All of them proposed to answer questions about the insertion of Spirituality/Religiosity in the patient care process. Through the Duke Religiosity Index, we evaluated the importance of religiosity in the student’s personal life and the pertinence of religiosity as a therapeutic insertion for medical treatment. Regarding the clinical and academic context, most participants considered relevant the proposition of didactic-pedagogical actions in medical education related to the spiritual dimension of the patient.

Conclusion: We conclude, through our research, that the insertion of the Spirituality/Religiosity of the patient as a therapeutic resource in clinical practice is feasible for most undergraduate students in Medicine of the Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo (Paulista School of Medicine - Federal University of São Paulo). The result of the research, although it shows only the opinion of medical students at a Brazilian university, indicates that Spirituality/Religiosity is already part of the contemporary medical universe.

 

Introdução: O alto grau de envolvimento religioso/espiritual que traz sentido e propósito à vida de um paciente, principalmente quando fragilizado pela dor, está entre os vários motivos para considerar a dimensão espiritual na prática clínica. Esse envolvimento pode influenciar as decisões médicas e, portanto, deve ser identificado no histórico médico do paciente (anamnese).

Objetivo: Verificar a opinião dos alunos de graduação em Medicina da Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo sobre o uso da Espiritualidade/Religiosidade de um paciente como recurso terapêutico na prática clínica.

Método: Abordagem quantitativa do tipo observacional analítico transversal. A amostra foi composta por acadêmicos do curso de medicina, do primeiro ao sexto ano, regularmente matriculados em 2017. A coleta de dados foi realizada com um questionário padronizado dividido em três seções: perfil sociodemográfico; Índice Religioso da Universidade Duke; Espiritualidade/Religiosidade no contexto clínico e acadêmico.

Resultados: Participaram da pesquisa 72% dos alunos matriculados, dos quais 61,4% tinham filiação religiosa, 26,2% se declararam agnósticos e 12,4% ateus. Todos se propuseram a responder questões sobre a inserção da Espiritualidade/Religiosidade no processo de cuidar do paciente. Por meio do Duke Religiosity Index, avaliamos a importância da religiosidade na vida pessoal do aluno e a pertinência da religiosidade como inserção terapêutica para o tratamento médico. Em relação ao contexto clínico e acadêmico, a maioria dos participantes considerou relevante a proposição de ações didático-pedagógicas na formação médica relacionadas à dimensão espiritual do paciente.

Conclusão: Concluímos, por meio de nossa pesquisa, que a inserção da Espiritualidade/Religiosidade do paciente como recurso terapêutico na prática clínica é viável para a maioria dos alunos de graduação em Medicina da Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo de Medicina - Universidade Federal de São Paulo). O resultado da pesquisa, embora mostre apenas a opinião de estudantes de medicina de uma universidade brasileira, indica que a Espiritualidade/Religiosidade já faz parte do universo médico contemporâneo.

 

* texto disponível em pdf - clique aqui para acessar

 

 

 

 

Fonte: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.787340/full

https://www.semanticscholar.org/paper/Spirituality%2FReligiosity-as-a-Therapeutic-Resource-Borragini-Abuchaim-Alonso/d047829c17b8a5bbf2ca89eb79a14ec34b0f9bd9

> https://fjfsdata01prod.blob.core.windows.net/articles/files/787340/pubmed-zip/.versions/2/.package-entries/fpsyg-12-787340-r1/fpsyg-12-787340.pdf?sv=2018-03-28&sr=b&sig=C24DtclQXxy%2FAc2Yod6iTNPTPbuQo82H444vgw3kR5Q%3D&se=2022-04-15T22%3A56%3A45Z&sp=r&rscd=attachment%3B%20filename%2A%3DUTF-8%27%27fpsyg-12-787340.pdf

 

 

 



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